Projekt IRCiS

Novosti

    Sudjelovanje na 30. godišnjoj konferenciji hrvatskih psihologa

    Margareta Jelić i Antonija Vrdoljak predstavile su integracijske intervencije razvijene u okviru projekta IRCiS na stručnom skupu Hrvatskog psihološkog društva. Prisutni su dobili priručnike za provedbu intervencijskih programa u školama (dostupne i na: https://psihologija.ffzg.unizg.hr/projekti/ircis/materijali/).

    Posjet profesora Fabrizia Butere

    Profesor Butera, glavni istraživač projekta IRCiS iz Švicarske, sudjelovao je na sastanku IRCiS tima u Zagrebu od 7-10.11.2023. godine. Na sastancima tima dovršavale su se projektne aktivnosti te se također radilo na pripremama znanstvenih radova. Tijekom intenzivnog tjedna profesor Butera održao je i predavanje pod nazivom „Competition in education“ namijenjeno prvenstveno studentima psihologije i doktorandima Doktorskog studija psihologije na FF, koje su pratili i doktorandi drugih poslijediplomskih studija kao i studenti i profesori FF-a.

    Sudjelovanje na konferenciji „Current trends in psychology” u Novom Sadu

    Projekt je na konferenciji predstavljen kroz dva izlaganja. Margareta Jelić je u okviru simpozija „Is everybody welcome and why not? Factors shaping solidarity with refugees and outgroup helping“ predstavila rezultate kvalitativnog istraživanja integracijskog procesa kod djece izbjeglica u Hrvatskoj. Doktorandica Antonija Vrdoljak predstavila je rezultate istraživanja učinkovitosti intervencije koja se temelji na zamišljenom kontaktu kao pripreme domicilne djece na druženje s djecom izbjeglicama.

    Sudjelovanje na završnoj konferenciji Hrvatsko-švicarskog istraživačkog programa (CSRP)

    U prostorijama Zagrebačkog inovacijskog centra ZICER održana je 19. listopada 2023. završna konferencija Hrvatsko-švicarskog istraživačkog programa 2017. – 2023. (CSRP). Programom je financirano 11 zajedničkih istraživačkih projekata hrvatskih i švicarskih znanstvenika, koji su se provodili u razdoblju od 2019. do 2023., a jedan od dva programa iz područja društvenih i humanističkih znanosti je projekt IRCiS. Uz brojne uvažene predstavnike tijela nadležnih za provedbu Programa koji su pozdravili skup, organizirano je i pozvano predavanje aktualnog predsjednika Švicarske akademije znanosti i umjetnosti, prof. Marcela Tannera, te okrugli stol na temubudućnosti i izazova hrvatskog istraživačkog sustava.

    Zatim su predstavljeni impresivni znanstveni učinci Programa, te je dvoje voditelja, uključujući voditeljicu projekta IRCiS Margaretu Jelić, iznijelo svoja iskustva vezana uz suradnju te društveni učinak Programa. Također je održana sekcija s posterima na kojima je predstavljeno svih 11 CSRP projekata, u čemu je projekt IRCiS sudjelovao s 2 postera. Na kraju programa sudionicima se obratila gđa. Natalie Barbancho-Bozzini u ime Švicarske agencije za razvoj i suradnju (SDC) kao donatora financijskih sredstava u okviru Švicarsko-hrvatskog programa suradnje te je samu konferenciju, kao i cijeli CSRP program, ocijenila vrlo uspješnima.

    Sudjelovanje na konferenciji „26. DaniRamira i Zorana Bujasa” u Zagrebu

    Naše dvije doktorandice prezentirale su rezultate dviju studija na bienalnom znanstvenom skupu “26. Dani Ramira i Zorana Bujasa” održanom u Zagrebu. Nikolina Stanković i Antonija Vrdoljak predstavile su rezultate svojih istraživanja učinkovitosti razvijenih integracijskih programa.

    Izlaganje na LaEUMiDI 2nd International Forum

    Margareta Jelić predstavila je aktivnosti projekta IRCiS na Međunarodnoj konferenciji LaEUMiDI „Towards a sustainable future: Best practices in fieldwork and research with migrants and refugees“, koja je održana od 28. do 30. rujna 2023. Na konferenciji su sudjelovali istraživači i praktičari iz cijelog svijeta koji rade s migrantima, izbjeglicama i tražiteljima azila. Sudionicima je podijeljena engleska verzija priručnika s integracijskim programima izrađenim u okviru projekta IRCiS.

    Sudjelovanje na konferenciji „19th General Meeting of the European Association of Social Psychology“ u Krakowu, Poljska

    Jedan dio naših podataka predstavile smo na znanstvenoj konferenciji europskog udruženja socijalnih psihologa “19th General Meeting of the European Association of Social Psychology” održanoj u Krakovu. Ova konferencija se organizira svakih tri godine, a okuplja vodeće stručnjake iz socijalne psihologije te je prilika za upoznavanje i povezivanje s kolegama i kolegicama koji se bave srodnim temama u inozemstvu. Naše doktorandice, Antonija Vrdoljak i Nikolina Stanković, izložile su dva postera pod naslovom “Changing children’s attitudes towards refugees with a teacher-lead imagined contact intervention” i “The role of perceived social norms and personal norm on attitudes towards refugee peers”. Sudionici i sudionice konferencije pokazali su veliki interes za predstavljene rezultate kao i projekt IRCiS te općenito važnost bavljenja temom migracija u okviru psihologije. Postere možete pogledati u nastavku:

    Sudjelovanje na međunarodnom panel-webinaru “Preventing Multigenerational Legacies of Trauma in Refugee Children and Children of Refugees”

    Prof. dr. sc. Dinka Čorkalo Biruški sudjelovala je 20. lipnja 2023., u povodu obilježavanja Svjetskoga dana izbjeglica, u međunarodnom pozvanom panel-webinaru Preventing Multigenerational Legacies of Trauma in Refugee Children and Children of Refugees, koji je organizirao International Center for Multigenerational Legacies of Trauma. Prof. dr. sc. Čorkalo Biruški predstavila je projekt IRCiS, te s drugim panelistima iz Kanade, Sjedinjenih Američkih Država, Sudana i Ukrajine raspravljala o mogućnostima i ulozi škole, ali i drugih socijalnih aktera, u prevenciji transgeneracijskog prijenosa traume u djece čije je djetinjstvo obilježeno izbjeglištvom.

    Webinar se može poslušati na ovoj poveznici:

    Završna konferencija projekta IRCiS – izvještaj

    U petak, 12. svibnja 2023. u prostorijama Veleučilišta Edward Bernays u Zagrebu, održana je završna konferencija projekta IRCiS pod pokroviteljstvom Ministarstva znanosti i obrazovanja.  Na konferenciji su, uz predstavnike znanstvene zajednice i švicarskih donatora, sudjelovali predstavnici javnog i civilnog sektora uključeni u pružanje podrške obrazovanju i integraciji djece izbjeglica, te predstavnici osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj. Sudionicima su se obratili voditeljica projekta Margareta Jelić, viši savjetnik za nacionalne programe Agencije za odgoj i obrazovanje Tomislav Ogrinšak te ravnatelj Uprave za nacionalne manjine u Ministarstvu znanosti i obrazovanja Nandor Čapo. Skupu se također obratio Roland Python iz Švicarske ambasade u Zagrebu u ime švicarskih donatora.

    U sklopu konferencije predstavljene su dosadašnje aktivnosti i rezultati projekta, s naglaskom na razvijene modele školske integracije djece izbjeglica, a predstavljeni su i rezultati provedbe tih programa u školama. Nastavnici koji su te programe provodili u svojim školama podijelili su svoja iskustva i dojmove o provedbi i učinkovitosti programa. Također je predstavljen Priručnik za provedbu radionica suradničkog učenja i zamišljenog kontakta (dostupan na hrvatskom i engleskom jeziku), koji je obavljen u otvorenom pristupu te može poslužiti svima koji žele potaknuti suradnju i lakšu integraciju djece inojezičara u svojim školama.

    U okviru konferencije održan je panel pod nazivom Kako je hrvatski školski sustav odgovorio na izazove integracije djece: što smo postigli, što (još) moramo učiniti? koji je moderirala prof. dr. sc. Dinka Čorkalo Biruški. Sudionice su panela dolazile iz različitih institucija i organizacija uključenih u integraciju djece izbjeglica: Ana Marinović Radojković (OŠ Gustava Krkleca, Zagreb), Ella Kravchenko (Hrvatski Crveni križ), Nejra Kadić Meškić (Centar za kulturu dijaloga) i Zrinka Lochert (Grad Zagreb).

    Panelistice su istakle kako je sustav postao fleksibilniji i protočniji otkada su došle izbjeglice iz Ukrajine i to vide kao pozitivan pomak koji bi se trebao preslikati i na izbjeglice iz drugih zemalja. No spomenute su i neke poteškoće koje su još uvijek prisutne u procesu školske integracije izbjeglica. Panel je zaključen prijedlozima kako dalje unaprijediti sustav školske integracije izbjeglica:

    • obaveznu pripremnu nastavu hrvatskog jezika od dva sata dnevno za svu novopridošlu djecu izbjeglice i to u trajanju od jedne školske godine,
    • odgovornost za procjenu potrebe djeteta da pohađa ili nastavi pohađati pripremnu nastavu treba dati povjerenstvima škole, a ne time dodatno opterećivati administrativne službe lokalne samouprave, jer to usporava proces integracije,
    • dodatne edukacije učitelja za rad u inojezičnim učionicama odnosno višejezičnom okruženju,
    • uvođenje „učitelja pomagača“ ili „drugog učitelja“,
    • uvođenje sustavne profesionalne supervizije za učitelje koji rade s djecom inojezičarima ili omogućiti da se mogu umrežiti i međusobno se supervizirati učitelji i nastavnici iz obližnjih škola,
    • objediniti postojeće materijale na stranicama MZO i AZOO (npr. posebna stranica za učitelje u inojezičnoj učionici),
    • osigurati trajniju podršku djeci izbjeglicama (ne samo početnu), ali i nastavnicima koji s njima rade.

    Više o samoj konferenciji i evaluaciji sudionika konferencije možete pročitati u izvještaju podnesenom MZO-u.

    Ambasadori socijalne psihologije

    Margareta Jelić je kao hrvatska predstavnica sudjelovala  na Social psychology ambassadors projektu koji financira EASP (Europsko udruženje socijalnih psihologa). Prvi regionalni sastanak ambasadora iz 8 europskih zemalja održan je u Beogradu 19-21.5.2023. Tema sastanka bila je, između ostalog, razmjena znanja i mogućnost istraživačke suradnje te je predstavljen i projekt IRCiS i njegovi rezultati. Priručnik i informacije o projektu podijeljeni su sudionicima skupa.

    Ambasadori

    Završna konferencija projekta IRCiS – najava

    U tijeku su pripreme za završnu konferenciju projekta IRCiS – Integracija djece izbjeglica u školama: istraživanje efikasnosti školskih intervencija u izgradnji pozitivnih međugrupnih odnosa djece izbjeglica i domicilne djece u Hrvatskoj, koju organizira Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu pod pokroviteljstvom Ministarstva znanosti i obrazovanja.

    Konferencija je namijenjena ključnim akterima uključenima u pružanje podrške obrazovanju i integraciji djece izbjeglica, a posebno školama koje su uključile ili se žele pripremiti za uključivanje djece izbjeglica.

    Konferencija će se održati u petak, 12. svibnja 2023. od 10 do 14:30 sati u dvorani Veleučilišta Edward Bernays (Ul. grada Vukovara 23, Zagreb). Program konferencije dostupan je na dnu ove objave.

    Molimo da svoje sudjelovanje prijavite do 10. svibnja putem jedne od poveznica u nastavku:

    • Sudionici iz škola mogu se prijaviti putem ettaedu portala: http://ettaedu.azoo.hr/.
      Skup je prijavljen pod nazivom “Završna konferencija projekta IRCiS – Integracija djece izbjeglica u školama: istraživanje efikasnosti školskih intervencija u izgradnji pozitivnih međugrupnih odnosa djece izbjeglica i domicilne djece u Hrvatskoj”
    • Ostale sudionike molimo da se prijave putem poveznice: https://forms.gle/jSTNWbW7h5p8rfrw7

    Program završne konferencije projekta IRCiS

    Predstavljanje rezultata na znanstvenoj konferenciji “Empirijska istraživanja u psihologiji”

    Jedan dio naših podataka predstavile smo na ovogodišnjoj znanstvenoj konferenciji “Empirijska istraživanja u psihologiji” koju organizira Filozofski fakultet Sveučilišta u Beogradu. Naše doktorandice, Antonija Vrdoljak i Nikolina Stanković, izložile su dva postera pod naslovom “What is it like to hang out with a refugee? The content of host-society children’s imagined contact with refugee children” i “If they want me to, I will: The role of norms in predicting attitudes towards refugee peers”. Sudionici i sudionice konferencije pokazale su veliki interes za predstavljene rezultate kao i projekt IRCiS te općenito važnost bavljenja temom migracija u okviru psihologije. Postere možete pogledati u nastavku:

    Priručnik preveden na engleski jezik

    Priručnik pripremljen u okviru projekta IRCiS preveden je na engleski jezik kako bi bio dostupan i praktičarima iz drugih zemalja. Priručnik Intervention programs promoting the integration of refugee students into elementary schools: Handbook for the implementation of cooperative learning and imagined contact workshops dostupan je na poveznici: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:131:848219

    Novo dopunjeno izdanje priručnika za provedbu radionica

    Na temelju povratnih informacija učenika i nastavnika koji su sudjelovali u provedbi integracijskih programa razvijenih u okviru projekta IRCiS, pripremili smo novo dopunjeno izdanje priručnika za provedbu naših radionica. Novi priručnik će biti dostupan i u e-izdanju, a sadržavat će  preporuke nastavnika vezanu uz provedbu radionica, kao i neke rezultate upitničkog istraživanja provedenog na 2217 učenika iz 24 škole koje su sudjelovale u istraživanju. Online izdanje, kao i prateći materijali dostupni su u odjeljku Materijali odnosno na poveznici: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:131:331966

    Predavanja i radionice na temu „Prihvaćanje različitosti i suradničko učenje kao metoda u integraciji inojezičnih učenika u škole (migranti, nacionalne manjine)“

    Dinka Čorkalo Biruški i Margareta Jelić su u suradnji s Lanom Vučinić iz Hrvatskog Crvenog križa održale predavanja i radionice na temu  „Prihvaćanje različitosti i suradničko učenje kao metoda u integraciji inojezičnih učenika u škole (migranti, nacionalne manjine)“ u okviru kojeg su predstavljeni integracijski programi projekta IRCiS. Predavanja i radionice održane su za nastavnike osnovnih i srednjih škola u 5 hrvatskih gradova – Osijek, Karlovac, Čakovec, Rijeka i Split.

    Informacije o projektu IRCiS na stranicama MZO

    Na stranici MZO 17.03.2023. je objavljena informacija o projektu IRCiS te link na materijale razvijene u okviru projekta za učitelje/nastavnike i stručne suradnike za rad s učenicima izbjeglicama, ali i drugom djecom inojezičarima, odnosno djecom koja (još) ne govore dobro hrvatski jezik: https://mzo.gov.hr/vijesti/projekt-ircis-potpora-uciteljima-i-skolama-u-integraciji-ucenika-iz-ukrajine/5394

    Pozvano predavanje na Department of Psychology, University of Limerick, Limerick, Irska

    Margareta Jelić je 14. ožujka 2023.  održala pozvano predavanje za članove Migration and Diversity Lab,  Department of Psychology, University of Limerick, Limerick, Irska, na temu “Integration of refugee children in primary schools in Croatia – the IRCIS project”.

    Sudjelovanje na završnoj konferenciji projekta „INCLuDE – Međuresorna suradnja u osnaživanju državljana trećih zemalja“

    Margareta Jelić je 8. ožujka 2023. godine sudjelovala na završnoj konferenciji projekta „INCLuDE – Međuresorna suradnja u osnaživanju državljana trećih zemalja“ Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina kao jedna od autorica priručnika  Osnaživanje školskih stručnih suradnika i nastavnika za kvalitetniju integraciju učenika izbjeglica putem socijalne akcije u zajednici. Tom je prilikom kratko predstavila i projekt IRCiS koji također nudi aktivnosti namijenjene nastavnicima za bolji prihvat i kvalitetniju integraciju učenika izbjeglica. Priručnik za provedbu lokalnih akcija u školama možete pronaći u rubrici Poveznice.

    Predstavljanje aktivnosti i integracijskih programa projekta IRCiS na 1. Konferenciji školskih psihologa Horizonti snage

    Aktivnosti i integracijski programi projekta IRCiS predstavljeni su na 1. Konferenciji školskih psihologa Horizonti snage (3. – 4.3.2023., Zagreb) kroz izlaganje koje je održala Margareta Jelić pod nazivom “Integracija djece izbjeglica u osnovnim školama – projekt IRCIS”  te radionicu koju su održale Nikolina Stanković i Antonija Vrdoljak.

    Pozvano izlaganje „Suradničko učenje kao metoda inkluzije djece izbjeglica (i drugih inojezičara) u škole”

    Margareta Jelić je u prosincu 2022. godine održala pozvano izlaganje „Suradničko učenje kao metoda inkluzije djece izbjeglica (i drugih inojezičara) u škole” na Županijskom stručnom vijeću nastavnika kemije i biologije održanom u OŠ Medvedgrad.

    Predstavljanje aktivnosti projekta IRCiS na LaEUMiDI 1st International Conference

    Margareta Jelić je predstavila aktivnosti projekta IRCiS na LaEUMiDI 1st International Conference “Psychological Science and Practice around Migration, Displacement and Inclusion: Between Latin America and Other Parts of the World ”, koja je trajala od 1. do 3. rujna 2022.  Na konferenciji su sudjelovali istraživači i praktičari iz cijelog svijeta koji rade s migrantima, izbjeglicama i tražiteljima azila. Povratne informacije su bile vrlo pozitivne te postoji interes da se priručnik pripremljen u okviru projekta IRCiS prevede na engleski jezik kako bi bio dostupan I praktičarima iz drugih zemalja.

    Članstvo u grupi LeEUMiDI

    Margareta Jelić i Dinka Čorkalo Biruški su početkom 2022. godine postale članice grupe LaEUMiDI, latino-europske socijalno-psihološke istraživačke mreže usmjerene na migracije, raseljavanje i inkluziju. La-EU-MiDI povezuje latinoameričke i europske stručnjake koji rade na migraciji, raseljenju i inkluziji migranata, izbjeglica i tražitelja azila. Kao interkontinentalna suradnja, LaEUMiDI se usredotočuje na premošćivanje jaza između istraživanja i terenskog rada, posebno na to kako socijalno-psihološko istraživanje čini, može i treba doprinijeti društvu, posebno u poboljšanju socijalne uključenosti i dobrobiti migranata, izbjeglica i tražitelja azila, te podržavanje praktičara koji rade s tim grupama.

    Održana konferencija “Školska integracija djece izbjeglica: naučene lekcije i budući izazovi”

    U srijedu 25. 5. 2022. projektni tim IRCiS u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja organizirao je hibridnu konferenciju o unaprjeđenju školske integracije djece izbjeglica u Hrvatskoj, na kojoj je sudjelovalo oko 200 osoba iz javnog i civilnog sektora, uključenih u pružanje podrške obrazovanju i integraciji djece izbjeglica. Većina sudionika bili su nastavnici i stručni suradnici iz osnovnih škola u Hrvatskoj. Sudionicima su se obratili voditeljica projekta izv. prof. dr. sc. Margareta Jelić, ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje dr. sc. Dubravka Brezak Stamać te Državni tajnik u Ministarstvu znanosti i obrazovanja Tomislav Paljak. Gospodin Paljak izvijestio je o preko 1600 djece izbjeglica iz Ukrajine upisane u hrvatske škole te najavio skore upute Ministarstva znanosti i obrazovanja o završetku školske godine i ocjenjivanju djece izbjeglica.

    U sklopu konferencije predstavljene su dosadašnje aktivnosti i rezultati projekta, s naglaskom na razvijeni model integracije djece izbjeglica namijenjen školama koje imaju uključenu djecu izbjeglice, te model pripreme za integraciju u školama koje tek očekuju uključivanje djece izbjeglica. Predstavljeni su i prvi rezultati provedbe tih programa. Potom su predstavnici škola u kojima su se programi provodili podijelili svoja iskustva i dojmove o provedbi i učinkovitosti programa. Na kraju, u raspravi koju je moderirala prof. dr. sc. Dinka Čorkalo Biruški razgovaralo se o mogućim rješenjima usmjerenima na proces školske integracije djece izbjeglica ponajprije u osnovnim školama, ali i na drugim razinama obrazovanja u Hrvatskoj.

    Tijekom rasprave istaknuto je nekoliko tema koja su od iznimne važnosti i hitnosti za sudionike konferencije koji dolaze iz škola:

    • Nastavnici su pohvalili korisnost pripremnih radionica za prihvat djece izbjeglica za učenike, kao i za osnaživanje nastavnika u pogledu njihove veće spremnosti za suočavanje s izazovima integracije.
    • Nastavnici i stručni suradnici su posebno istaknuli aktualni problem ocjenjivanja i završnih svjedodžba za djecu izbjeglice iz Ukrajine, što kod njih izaziva brigu, uznemirenost i nejasnoću te su školama žurno potrebne smjernice s jasnim naputcima kako odgovoriti na taj izazov.
    • Dok je za djecu u prethodnom izbjegličkom valu iz arapskih zemalja središnja prepreka integraciji bila neredovito i neodgovarajuće organizirana pripremna nastava hrvatskog jezika, sada je, u slučaju prihvata djece izbjeglica iz Ukrajine, središnji problem ocjenjivanje u školi, budući da su djeca uključena u nastavu, ali zapavo nisu imala ili nisu završila pripremnu nastavu hrvatskoga jezika. 
    • Pitanje upisa djece izbjeglica u srednje škole također je istaknuto kao nejasnoća na koju škole očekuju primjerene uputa MZO
    • Mnogi su sugovornici pozdravili brzu reakciju nadležnih institucija u pogledu uključivanje ukrajinske djece u škole, što nije bilo slučaj s uključivanjem djece koja su pristizala u prethodnom izbjegličkom valu. Kao izvor nejednakosti pri upisu škole ističu različite pravilnike koji „vrijede“za prihvat djece iz različitih zemalja. Istaknuta je potreba da se pravilnici usklade odnosno da iste smjernice vrijede za svu djecu izbjeglice. 
    • Naglašena je važnost postojanja info-punkta, npr. na stranici MZO-a, gdje bi škole (posebno one koje nemaju ranije iskustvo u integraciji izbjeglica) mogle brzo i jednostavno pristupiti svim potrebnim i korisnim informacijama vezanim uz postupke uključivanja i školsku integraciju izbjeglica. 
    • Uz jasne i univerzalne smjernice, informacije na takvom info-punktu bi trebale uključivati i druge resurse koji su na raspolaganju školama, kao što su informacije o volonterima iz nevladinih organizacija koji uče s djecom, mreža prevoditelja-volontera koju je organizirao Hrvatski Crveni križ i sl.  
    • Dodatni izazov u školskoj integraciji djece izbjeglica iz Ukrajine je činjenica različitoga sustava školovanja jer Ukrajina ima 9-godišnje osnovno školovanje, a djeca u školu kreću s nepunih 6 godina.
    Konferencija Školska integracija djece izbjeglica

    Konferencija “Školska integracija djece izbjeglica: naučene lekcije i budući izazovi”

    U tijeku su pripreme za konferenciju “Školska integracija djece izbjeglica: naučene lekcije i budući izazovi” koju zajednički organiziraju projekt IRCiS i Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Konferencija je namijenjena ključnim akterima uključenima u pružanje podrške obrazovanju i integraciji djece izbjeglica, a posebno školama koje su uključile ili se žele pripremiti za uključivanje djece izbjeglica.

    Konferencija će se održati u srijedu, 25. svibnja 2022. od 9 do 13:30 sati u Velikoj dvorani Ministarstva znanosti i obrazovanja (Donje Svetice 38, Zagreb). Na konferenciju će se moći priključiti i putem Zoom platforme.

    Molimo da svoje sudjelovanje prijavite do 23. svibnja putem jedne od poveznica u nastavku:

    a poveznicu na događaj dobit ćete na svoju mail adresu 24. svibnja.

    Održana jednodnevna edukacija za nastavnike „Suradničko učenje kao metoda u integraciji djece izbjeglica u škole“

    Na poziv Hrvatskog Crvenog križa, u sklopu EU projekta: “Izgradnja sustavne i sveobuhvatne podrške osobama pod međunarodnom zaštitom razvojem uključivih socijalnih usluga” održana je jednodnevna edukacija pod nazivom “Suradničko učenje kao metoda u integraciji djece izbjeglica u škole”. Voditeljica projekta IRCiS, izv. prof. dr.sc. Margareta Jelić je sudionicima predstavila projekt i dosadašnje aktivnosti, suradnica na projektu, prof. dr.sc. Dinka Čorkalo Biruški održala je kratko teorijsko predavanje o važnosti međugrupnog kontakta i njegovoj ulozi u školskoj integraciji djece izbjeglica, a potom su doktorandice na projektu Antonija Vrdoljak i Nikolina Stanković sudionicima prezentirale aktivnosti suradničkog učenja koje su dio intervencijskog programa za škole koje imaju uključene djecu izbjeglice. Na edukaciji je sudjelovalo dvadesetak nastavnika i stručnih suradnika iz nekoliko osnovnih škola koje pohađaju učenici kojima je odobrena privremena zaštita u Hrvatskoj.

    Radionica suradničko učenje

    Početak provedbe programa u školama

    S veseljem možemo reći da je tijekom rujna započela ključna faza našeg projekta – provedba naših programa u školama uz istraživanje njihove učinkovitosti. U provedbu su se uključile 24 škole iz Zagreba, Karlovca, Siska i Zadra: OŠ Banija, OŠ braće Bobetko, OŠ braće Radić, OŠ braće Seljan, OŠ Dragojle Jarnević, OŠ Frana Galovića, OŠ Grabrik, OŠ Gustava Krkleca, OŠ Ive Andrića, OŠ Jure Kaštelana, OŠ Lovre pl. Matačića, OŠ Lučko, OŠ Marije Jurić Zagorke, OŠ Medvedgrad, OŠ Mladost, OŠ Otok, OŠ Otona Ivekovića, OŠ Pavelka Miškine, OŠ Petra Preradovića, OŠ Sesvetska Sopnica, OŠ Šime Budinića, OŠ Špansko Oranice, OŠ Većeslava Holjevca, OŠ Vinka Žganca. Zahvaljujemo školama na odazivu i prepoznavanju važnosti i ciljeva ovog projekta!

    Godina inovacija na Sveučilištu

    2021. godina proglašena je Godinom inovacija na Sveučilištu u Zagrebu. Ponosni smo da su programi razvijeni u okviru projekta IRCiS – model pripreme za integraciju djece izbjeglice i model poticanja integracije djece izbjeglica – prepoznati kao važna inovacija u području društvenih znanosti te su uvršteni u Katalog inovacija i patenata Sveučilišta u Zagrebu.

    ARCA 19. međunarodna izložba inovacija

    Model pripreme za integraciju djece izbjeglice i model poticanja integracije djece izbjeglica, kao i pripadajući priručnik i radne bilježnice te ostali materijali razvijeni u okviru projekta IRCiS, predstavljeni su na ARCA 19. međunarodnoj izložbi inovacija. Naš je model osvojio srebrnu medalju!

    Sudjelovanje na okruglom stolu “Osobe s teškoćama čitanja u kontekstu multikulturalnosti”

    24.rujna 2021. profesorica Margareta Jelić sudjelovala je kao pozvana predavačica na 17. okruglom stolu za knjižnične usluge za osobe s invaliditetom i osobe s posebnim potrebama na temu “Osobe s teškoćama čitanja u kontekstu multikulturalnosti”. Više informacija o skupu možete pročitati na: https://www.hkdrustvo.hr/hr/skupovi/skup/472/

    Predistraživanje za kvantitativni dio projekta

    Tijekom ožujka i travnja provedeno je predistraživanje u svrhu provjere karakteristika i prilagodbe upitnika koji će se koristiti u kvantitativnom dijelu projekta. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 279 djece u dobi od osam do petnaest godina, iz jedne zadarske i jedne osječke osnovne škole.

    Zahvaljujemo učenicima, njihovim roditeljima te školama koje su nam pomogle u realizaciji predistraživanja!

    Sudjelovanje na panelu o obrazovanju djece izbjeglica

    14. travnja 2021. profesorica Margareta Jelić sudjelovala je kao izlagač na panelu o uključivanju djece izbjeglica u obrazovanje, koji se održao u organizaciji Centra za mirovne studije.

    Uspješno je završena humanitarna akcija “Uključimo djecu izbjeglice u naše škole”

    U sklopu humanitarne akcije „Uključimo djecu izbjeglice u naše škole“, koju smo pokrenuli u suradnji s kolegama i kolegicama na istraživačkom projektu ReSPoC te sa Zakladom SOLIDARNA, prikupljena su sredstva za nabavu tableta za 31 izbjegličku obitelj s djecom koja pohađaju osnovnu ili srednju školu, na području grada Zagreba, Siska, Karlovca i Zadra.

    Zahvaljujemo svim donatorima za nesebičnu pomoć i sudjelovanje u humanitarnoj akciji! Donirani su tableti djeci izbjeglicama omogućili lakši pristup nastavnim sadržajima u vrijeme prelaska na online nastavu. 

    Pokrenuli smo humanitarnu akciju: Uključimo djecu izbjeglice u naše škole!

    U suradnji s kolegama i kolegicama na istraživačkom projektu ReSPoC kao odgovorni znanstvenici i znanstvenice odlučili smo reagirati na izazove vremena u kojem živimo i pokušati odgovoriti na prepoznate potrebe jedne od najranjivijih skupina u našem društvu – djece izbjeglica. Zato smo u suradnji sa Zakladom SOLIDARNA pokrenuli humanitarnu akciju kojoj je cilj nabava nužne opreme (tableta) za sudjelovanje djece izbjeglica u online nastavi. Namjera nam je prikupiti novac za kupovinu 20 tableta za djecu izbjeglice u našim osnovnim i srednjim školama.

    Pozivamo Vas da nam se pridružite u ovoj akciji solidarnosti hrvatskih građanki i građana s djecom izbjeglicama!

    U akciju se možete uključiti do 31. 12. 2020. uplatom na humanitarni račun Zaklade SOLIDARNA, uz naznaku “Humanitarna akcija Uključimo djecu izbjeglice u naše škole”.

    IBANHR6324020061500078383
    ModelHR00
    Poziv na broj07-2020
    SvrhaHumanitarna akcija Uključimo djecu izbjeglice u naše škole
    Nositelj računaSOLIDARNA- zaklada za ljudska prava i solidarnost Trg kralja P. Krešimira IV 2 10 000 Zagreb
    2D barkod za plaćanje mobilnim bankarstvom

    Za dodatne informacije o humanitarnoj akciji možete nas kontaktirati na e-mail project.ircis@gmail.com.

    Hibridna konferencija “Školska integracija djece izbjeglica – Izazovi i moguća rješenja”

    U petak, 6.studenog, projektni tim IRCiS-a u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja organizirao je konferenciju o unaprjeđenju školske integracije djece izbjeglica u Hrvatskoj, na kojoj je sudjelovalo sedamdesetak osoba iz javnog i civilnog sektora, uključenih u pružanje podrške obrazovanju i integraciji djece izbjeglica. Sudionicima su se obratili voditeljica projekta Margareta Jelić, načelnik sektora za zajedničke poslove i programe Ministarstva znanosti i obrazovanja Darko Tot, Državni tajnik u Ministarstvu znanosti i obrazovanja Tomislav Paljak te ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje Dubravka Brezak Stamać. U sklopu konferencije profesorica Margareta Jelić predstavila je rezultate prve faze projektnog istraživanja, u kojoj su analizirane potrebe, izazovi i prijedlozi iz perspektive djece izbjeglica te njihovih roditelja, vršnjaka i nastavnika. Potom se u online panel raspravi koju je moderirala profesorica Dinka Čorkalo Biruški razgovaralo o mogućim rješenjima usmjerenima na proces školske integracije djece izbjeglica u osnovnim školama u Hrvatskoj. Panelisti su dolazili iz različitih institucija i organizacija uključenih u integraciju djece izbjeglica: Darko Tot (Ministarstvo znanosti i obrazovanja), Marija Luković (OŠ Gustav Krklec), Anamaria Macanović (Are You Syrious), Lana Vučinić (Hrvatski Crveni križ) i Nejra Kadić Meškić (Centar za kulturu dijaloga).

    Sudjelovanje na okruglom stolu u sklopu stručnog skupa “Integracija izbjeglica – izgradnja društva dobrodošlice”

    Profesorica Dinka Čorkalo Biruški sudjelovala je na okruglom stolu u sklopu stručnog skupa “Integracija izbjeglica – izgradnja društva dobrodošlice”, u organizaciju UNHCR-a i udruge „MI“, gdje je predstavila iskustvo rada sa studentima na temi izbjeglištva te prezentirala projekt i dio rezultata kvalitativnog istraživanja.

    Sudjelovanje na online okruglom stolu GOOD inicijative “Pandemija socijalne distance: Zašto su djeca izbjeglice i migranti izostavljeni iz online nastave za vrijeme pandemije Covid-19?”

    Profesorica Dinka Čorkalo Biruški sudjelovala je na online okruglom stolu GOOD inicijative “Pandemija socijalne distance: Zašto su djeca izbjeglice i migranti izostavljeni iz online nastave za vrijeme pandemije Covid-19?” U razgovorima s nekoliko djece izbjeglica, njihovih nastavnica i pomagača, doznali smo o iskustvima i potrebama za vrijeme održavanja nastave na daljinu što je predstavljeno u izlaganju na okruglom stolu. 

    Projektni sastanak IRCiS tima

    Posjet 10.-13.veljače 2020.  voditeljica projekta dr. M. Jelić i suradnice na projektu D. Čorkalo Biruški, A. Vrdoljak i N. Stanković boravile su na Université de Lausanne na projektnom sastanku hrvatskog i švicarskog IRCiS tima.

    Trening nastavnika i stručnih suradnika i razvoj programa za bolju integraciju djece izbjeglica

    Prva faza projekta je uspješno završena. Na temelju provedenih intervjua s djecom izbjeglicama i njihovim roditeljima te fokusnim grupama s njihovim vršnjacima, nastavnicima, i stručnim suradnicima iz škola koje pohađaju djeca izbjeglice, dobili smo pregled potreba svih uključenih aktera tijekom procesa integracije djece izbjeglica u osnovne škole. U drugoj fazi projekta zajedno s nastavnicima i stručnim suradnicima razvijamo program aktivnosti za učenike namijenjen boljoj integraciji djece. Treninzi i sastanci radne skupine nastavnika i stručnih suradnika održavaju se u hotelu Jezerčica.