Projekt ACT

Znanstveni radovi i konferencijska priopćenja

Znanstveni radovi u časopisima:

Juras, L., Sedlar, M. K., Vrhovski, G., & Vranić, A. (2024). N-Back training in middle adulthood: evidence for transfer only to structurally similar task. Current psychology, 43, 19110–19120. https://doi.org/10.1007/s12144-024-05758-3

  • Razumijevanje mehanizama i dosega transfera na netrenirane zadatke jedna je od središnjih tema istraživanja kognitivnog treninga. Budući da je doseg transfera još uvijek predmet rasprave, istražili smo mogućnost bliskog i dalekog transfera treninga ažuriranja. Rezultati su pokazali da treniranje poboljšava specifične vještine potrebne za rješavanje treniranog zadatka, ali ne sposobnost ažuriranja i s njom povezane kognitivne sposobnosti, što naglašava ograničenu generalizaciju treninga ažuriranja.

Juras, L., Martinčević, M., Vranić, A. i Rebernjak, B. (2024). Fluid and crystallized abilities as predictors of everyday cognitive competence in middle-aged adults. Horizons of Psychology, 33, 35–40. https://doi.org/10.20419/2024.33.588

  • Sposobnost samostalnog rješavanja svakodnevnih kognitivno zahtjevnih zadataka ključna je za uspješno starenje. Malo se zna o doprinosu fluidnih i kristaliziranih sposobnosti svakodnevnoj kognitivnoj kompetenciji kod osoba srednje dobi. Ovo istraživanje ispituje relativne doprinose fluidne inteligencije i kristaliziranih sposobnosti svakodnevnoj kognitivnoj kompetenciji kod u dobi od 49 do 65 godina.

Vranić, A. (2024). One size does not fit all: Cognitive enhancement as a multidimensional construct.. Valerjev, P. i Tucak Junaković (Ur.), 23rd Psychology Days in Zadar: Book of Selected Proceedings. https://doi.org/10.15291/9789533314792

  • Kognitivne sposobnosti ključne su za uspjeh u svim područjima života, uključujući akademske, profesionalne i svakodnevne aktivnosti. Dinamičan život i sve veći protok informacija zahtijevaju sve veće kognitivne kapacitete, što je potaknulo razvoj brojnih strategija i intervencija za poboljšanje funkcija mozga. Iako je industrija treninga mozga brzo rastuće tržište, učinkovitost ovih intervencija ostaje kontroverzna, a istraživanja sugeriraju da je potrebno prihvatiti multidimenzionalni pristup kako bi se bolje razumjela učinkovitost treninga.

Juras, L., Martincević, M., Vranić, A., Rebernjak, B. i Hromatko, I. (2022). The brief case for everyday problems: a proposal of two brief alternate forms of the Everyday Problems Test. European Journal of Ageinghttps://doi.org/10.1007/s10433-022-00734-x

  • Idealni doprinos kognitivnog treninga bilo bi unaprjeđenje svakodnevnog funkcioniranja kod polaznika treninga. Nažalost, istraživanja se često razilaze u pokušaju odgovora na ovo pitanje, a situaciju pogoršava nedostatak mjere svakodnevnog funkcioniranja – konstrukta složene definicije i sukladno otežane operacionalizacije. Dodatnu poteškoću za provjere učinkovitosti kognitivnih intervencija predstavljaju i ponovljena mjerenja (npr. prije i poslije intervencije) i metodološki problemi koje ona nose. Stoga smo u ovom radu prikazali oblikovanje kratkog testa kojim se zahvaća svakodnevno funkcioniranje, a koji je zahvaljujući kratkoći i dvjema ponuđenim formama prikladan za uključivanje u opširnije baterije testova te za ponovljena mjerenja. Evaluacija dvije predložene kratke verzije pokazala je zadovoljavajuće psihometrijske karakteristike te će one biti korištene kao jedna od mjera dalekog transfera prilikom evaluacije kognitivnog treninga u sklopu ACT projekta.

Martinčević, M. i  Vranić, A. (2021). The higher, the better: Cognitive reserve contributes to lifestyle activities in older age. Applied Neuropsychology: Adult, 1-8. https://doi.org/10.1080/23279095.2021.1950154

  • Uspješnost nošenja s neurodegenerativnim promjenama ili neuralnim promjenama izazvanih nekom traumom objašanjava se kognitivnom rezervom. Kognitivna rezerva osigurava našu funkcionalnost kroz olakšanu prilagodbu na nove strategije rješavanja problema (ukoliko stare nisu dostupne ili su zakazale) i razvoj kompenzacijskih kognitivnih mehanizama u situacijama njihova slabljenja i/ili usporavanja kognitivnih procesa čime doprinosi održavanju kognitivnog i svakodnevnog funkcioniranja. Ovim smo istraživanjem pokazali kako duže obrazovanje te izazovnije i raznolikije slobodne aktivnosti tijekom života ojačati kognitivnu rezervu u starijoj dobi. Rad pruža potporu kognitivnim intervencijama, namijenjenima osobama mlađe ili srednje odrasle dobi, s ciljem osnaživanja njihova suočavanja s izazovima svakodnevnog funkcioniranja u starijoj dobi.

Konferencijska priopćenja:

Juras, L., Hromatko, I., Martinčević, M. i Vranić, A. (2024). Neurophysiological Markers and Cognitive Predictors of Executive Function Training Gains in Middle-aged Adults. FENS forum 2024.

  • Istraživanja pokazuju važnu ulogu spontane aktivnosti mozga tijekom stanja mirovanja u predviđanju kognitivnih funkcija. U ovom radu, odabrani EEG parametri odmjereni u stanju mirovanja nisu predviđali uspješnost u treningu.

Hromatko, I., Juras, L., Martinčević, M. i Vranić, A. (2024). Temporal Dynamics of Neural Activity and Connectivity Patterns in Executive Function Training. FENS forum 2024.

  • Na FENS Forumu 2024 prezentirani su neuralni učinci treninga izvršnih funkcija. U skladu s rezultatima na bihevioralnim mjerama, nisu zabilježene konzistentne promjene u spektralnim snagama i mjerama koherencije u funkciji treninga.

Juras, L., Martinčević, M., Hromatko, I.,  i Vranić, A. (2024). Provjera učinkovitosti treninga izvršnih funkcija u osnaživanju svakodnevnog funkcioniranja. XXIV. Dani psihologije u Zadru.

  • U ovom izlaganju autori su prikazali učinke treninga različitih procesa izvršnih funkcija na objektivne mjere svakodnevne kognitivne kompetencije. U skladu sa sve većim brojem radova u literaturi, nisu dobiveni rezultati koji bi ukazivali na generalizaciju učinaka treninga.

Martinčević, M., Juras, L., Rebernjak, B. i Vranić, A. (2024). Provjera trofaktroskog modela izvršnih funkcija u srednjoj odrasloj dobi. XXIV. Dani psihologije u Zadru.

  • Trofaktorski model izvršnih funkcija predstavlja polazište većine istraživanja u području. Iako sveprisutan, mnoga istraživanja nisu uspjela potvrditi strukturu izvršnih funkcija u modelu. Takvo odstupanje zabilježili smo i na uzorku osoba srednje životne dobi kod kojih nismo uspjeli potvrditi očekivanu trofaktorsku strukturu.

Martinčević, M., Juras, L. i Borella, E. (2023) Not Beyond Laboratory: Enhancing Everyday Cognitive Competence Through Cognitive Training.  26. Dani Ramira i Zorana Bujasa: međunarodni psihologijski znanstveni skup.

  • Ažuriranje radnog pamćenja je proces izvršnog funkcioniranja koji je najsnažnije povezan sa svakodnevnom kognitivnom kompetencijom. Rezultati istraživanja pokazuju da trening procesa ažuriranja ne dovodi do dobiti na objektivnim, niti na subjektivnim mjerama svakodnevne kognitivne kompetencije.

Juras, L., Hromatko, I. i Vranić, A. (2023) Moving past pre-post design: EEG activity during updating and inhibition training. 26. Dani Ramira i Zorana Bujasa: međunarodni psihologijski znanstveni skup.

  • Učinci kognitivnog treninga mogu se ispitati na razini uspješnosti u rješavanju različitih kognitivnih zadataka, ali i na razini promjena u elektrofiziološkoj aktivnosti mozga. Naši rezultati nisu pokazali promjene u odabranim EEG parametrima nakon kognitivnog treninga.

Juras, L., Hromatko, I., Martinčević, M.  i Vranić, A. (2023) Investigating the Effects of Cognitive Training on Executive Functions and Neurophysiological Changes in Middle-Aged Adults. Savremeni trendovi u psihologiji 2023.

  • Većina istraživanja neuralnih korelata kognitivnog treninga uspoređivala je promjene u EEG aktivnosti prije i nakon treninga. U ovom izlaganju, prikazali smo promjene u odabranim EEG parametrima u funkciji četiri sesije treninga.

Juras, L., Martinčević, M. i Hromatko, I. (2023) The Transfer Conundrum: (Very Limited) Transfer Effects in Affective Executive Functions Training. Psychonomic Society’s 64th Annual Meeting.

  • Autori su na konferenciji prikazali učinke treninga izvršnih funkcija na mjerama bliskog transfera koje su strukturalno slične, ali i strukturalno različite od zadataka korištenog u treningu. Rezultati jasno potvrđuju dobit samo na onim zadacima koji su strukturalno slični treniranom zadatku.

Vranić, A., Martinčević, M. i Juras, L. (2023) Age, Ability, Expectations: Uncovering the Intricacies in Working Memory Training Gains. Psychonomic Society’s 64th Annual Meeting.

  • Istraživanja prediktora uspješnosti u treningu pokazuju nejednoznačne rezultate. Dok neka istraživanja pokazuju da u treningu napreduju više oni sa slabijim početnim sposobnostima, drugi pokazuju suprotno. Prikazani rezultati u skladu su s drugom hipotezom koja govori o tome da pojedinci viših sposobnosti više profitiraju od kognitivnih treninga.

Martinčević, M., Juras, L. i Vranić, A. (2023). You get a gain, you get a gain, everybody gets a gain!?: Accounting for individual differences in executive function training gains. The 23rd Conference of the European Society for Cognitive Psychology.

Dosadašnja istraživanja ispitala su ulogu kognitivnih, ali i brojnih drugih nekognitivnih faktora u predviđanju uspjeha na kognitivnim treninzima. Naši rezultati upućuju da individualne razlike u fluidnom rezoniranju predviđaju uspjeh na treningu, dok dob i crte ličnosti nisu bile značajni prediktori.

Juras, L., Martičević, M. i Vranić, A. (2023). Not Beyond the Trained Task: Transfer Effects of Working Memory Updating Training. Working Memory Symposium 2023.

  • Na Working Memory Symposium 2023 prikazani su učinci treninga ažuriranja radnog pamćenja. Sudionici u treningu ostvarili su značajnu dobit u kriterijskom i strukturalno sličnom n-unatrag zadatku. S druge strane, nije ostvarena dobit na strukturalno različitom zadatku ažuriranja radnog pamćenja i zadatku kapaciteta radnog pamćenja. Ovi rezultati upućuju da je procesnim treningom ažuriranja moguće prvenstveno osnažiti neke specifične procese i vještine potrebne za rješavanje treniranih zadataka.

Juras, L., Martinčević, M. i Vranić, A. (2023). Does One Size Fit All? Individual predictors of working memory training gains. XXIX SCIENTIFIC CONFERENCE EMPIRICAL STUDIES IN PSYCHOLOGY

  • Na konferenciji su prezentirani individualni prediktori dobiti kod treninga ažuriranja. Rezultati pokazuju da bolji uspjeh u treningu ostvaruju oni sudionici koji su prije treninga postizali bolje rezultate na testovima kognitivnih sposobnosti. S druge strane, savjesnost i neuroticizam nisu predviđali uspjeh na treningu. 


Juras, L., Martinčević, M., Vranić, A. i Rebernjak, B. (2022). Cultural adaptation and psychometric evaluation of two abbreviated forms of the Everyday Problems Test. 14th Alps-Adria Psychology Conference (AAPC2022).

  • Na konferenciji su prezentirani rezultati  adaptacije i psihometrijske adaptacije dvije kratke forme Testa svakodnevnih zadataka na populaciji osoba srednje odrasle dobi. Rezultati potvrđuju zadovoljavajuće psihometrijske karakteristike obje forme testa, a jednostavna i brza primjena čine ih poželjnim alatom u istraživanjima koja žele utvrditi individualne razlike u svakodnevnoj kognitivnoj kompetenciji kod osoba srednje odrasle životne dobi.

Juras, L., Martinčević, M., Vranić, A., Rebernjak, B. i Hromatko, I. (2022). Can emotions help enhance cognitive abilities? Working memory training with affective materials. 22nd Conference of the European Society for Cognitive Psychology.

  • Na 22nd Conference of the European Society for Cognitive Psychology u Lilleu prikazani su rezultati preliminarnih analiza dobiti na mjerama bliskog i dalekog transfera za sudionike prve etape treninga. Dvije eksperimentalne skupine (trening ažuriranja i inhibicije) ostvarile su značajnu dobit u kriterijskim zadacima. Osim toga, sudionici koji su trenirali zadatak ažuriranja poboljšali su svoj uspjeh na zadatku inhibicije što upućuje na potencijalni transfer dobiti treninga ažuriranja na zajednički faktor izvršnog funkcioniranja. Preliminarne analize nisu utvrdile dobit na mjerama dalekog transfera (svakodnevna kognitivna kompetencija, fluidno rezoniranje i emocionalna regulacija). 


Juras, L., Martinčević, M., Vranić, A., Rebernjak, B. i Hromatko, I. (2022). Može li to malo kraće?: Prijedlog dvije kratke forme Testa svakodnevnih zadataka. U: I. Tucak Junaković,  I. Macuka i A. Tokić (Ur). 23. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka: Odjel za psihologiju Sveučilište u Zadru i Hrvatsko psihološko društvo.

  • Na 23. Danima psihologije u Zadru prikazani su rezultati adaptacije i validacije dvije kratke forme Testa svakodnevnih zadataka za osobe starije životne dobi. Deskriptivni pokazatelji te hijerarhijske regresijske analize, u kojima su kao prediktori uvrštene sociodemografske i kognitivne varijable, pokazuju da dvije predložene kratke forme testa mogu biti vrijedan alat u procjeni svakodnevne kognitivne kompetencije zdravih starijih odraslih osoba.

Vranić, A. (2022). Svaka igra, svaka dobiva?: kognitivni trening kao višedimenzionalni konstrukt  U: I. Tucak Junaković,  I. Macuka i A. Tokić (Ur). 23. Dani psihologije u Zadru: Knjiga sažetaka: Odjel za psihologiju Sveučilište u Zadru i Hrvatsko psihološko društvo.

  • Andrea je kroz plenarno predavanje predstavila sintezu istraživanja u području.Tijekom predavanja istaknute su suvremene spoznaje o različitim faktorima, poput kognitivnih procesa koji su predmet osnaživanja, dugotrajnosti intervencije, osobina i implicitnih uvjerenja sudionika, koji utječu na učinkovitost treninga u osnaživanju kognitivnih sposobnosti. U kontekstu istraživanja mogućnosti kognitivnog osnaživanja kroz predavanje je predstavljen i naš ACT projekt.

Martinčević, M., Vranić, A. i Juras L. (2021). Validacija testa svakodnevnih zadataka za osobe odrasle životne dobi. U: U. Mikac i J. Mehulić (Ur). 25. dani Ramira i Zorana Bujasa, knjiga sažetaka. Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Hrvatsko psihološko društvo.

  • Članovi ACT projektnog tima su na 25. danima Ramira i Zorana Bujasa održali izlaganje na kojem su prikazani preliminarni rezultati analiza validacije testa svakodnevnih zadataka za osobe starije životne dobi. Predstavljeni su deskriptivni pokazatelji kratkih verzija testa te njihov odnos sa sociodemografskim i kognitivnim varijablama.